Egy név, egy érzés...
Beküldte: Franciska 2007.06.23. 18:22
Cikk a Martens bakancsról
Egy név, egy érzés...
Az ember meglátja a csillogó bőrt, a kemény és formás orrot, a recés talpat, és azt a karcsú, de hosszú szárat. Egyből beleszeret. Meglátni s megszeretni, csupán egy pillanat. S ha összegyűlik a mesés összeg, jöhet a kemény munka. Mint afféle makrancos lovat, be kell törni-néha a saját verejtékünk és vérünk árán. De a kemény munka meghozza a gyümölcsét. Odaadóan simul a viselője lábához. A szülők legnagyobb sajnálatára és félelmére fittyet hányva a Dr. Martens egy élő legenda. Egy név s egy érzés...
Az egész úgy kezdődött, hogy Dr. Klaus Maertens, a német hadsereg 25 éves orvosa 1945-ben elment síelni az Alpokba, Seeshapuptba, ahol is eltörte a bokáját. Ezután a szabványos katonai bakancsok túlságosan kényelmetlenek voltak neki, így tervezett egy speciális, nagyon kényelmes, puha bőrből készült bakancsot légpárnás talppal.
A háború után saját kezűleg kezdte gyártani, mégpedig eredetileg gyógycipőnek. 1947-ben találkozott egy régi egyetemi barátjával, Herbert Funckkal, akinek nagyon tetszett az új cipő. Céget alapítottak Seeshauptban, elkezdték gyártani a lábbelit, amit Dr. Maertensnek hívtak. A talpakhoz a légierő által kiszuperált gumit használták. Így az alapanyag sem volt túl drága.
Ki gondolná, hogy az első sikereket a háziasszonyok körében érték el?!! Pedig az első évtizedben a vevőik 80%-a 40 éven felüli nő volt.
1952-re annyira megnőttek az eladások, hogy gyárat nyitottak Münchenben. 1959-re eljutottak odáig, hogy külföldi piacok után kezdtek érdeklődni. Egy cég, a R. Griggs& Co. Ltd. rögtön kapott a lehetőségen. Levédték a légpárnás cipő technikáját, és elkezdték a gyártást az Egyesült Királyságban. Angolosították a nevet, módosították egy kicsit a kinézetet, és egy év múlva, 1960-ban megszületett a klasszikus 1460-as Dr. Martens AirWair bakancs: meggypiros, 8 soros, sárga fűzés, talpán Martens logó. Hogy miért 1460-as? Mert 1960.április 1. azaz 1.4.60. az első darab születésnapja. Elsősorban a rakodómunkások, rendőrök és postások vásárolták, hisz ők sokat voltak talpon, számukra kifejezetten hasznosnak bizonyult a légpárnás bakancs. Az 1460-as bakancs a munkásosztály férfiúinak elsőszámú cipőjévé lépett elő. Az első közszereplő, aki Doc-ot viselt, valójában nem rocksztár vagy színész volt, hanem Tony Benn, népszerű munkáspárti politikus, de az 1960-as évek végén felfigyeltek rá a skinheadek. Ők védjegyükké tették a piros bakancsot, hogy - ahogy a legenda tartja - ellenségeik vére ne rondítsa el a cipőjüket. Valójában ekkor valósult meg a szubkultúrákkal való, azóta is tartó szoros összefonódás.
A Doc népszerűségét tovább növelte, hogy megjelent Stanley Kubrick nagy vitákat kiváltó Clockwork Orange című filmjében, amely egy Burgess-művet dolgoz fel egy fiúról, aki barátaival ártatlanokat és gyengéket pusztít. A filmet olyan hevesen kritizálták, hogy a rendező végül levette a műsorról.
A vizuálisan sokkoló kinézethez azonban a fehér munkaruha és a keménykalap mellett már hozzátartozott a félelmetes Dr Martens. 1976-ban újabb fordulat következett a punkok megjelenésével. Állítólag Sid Vicious volt az első, aki ilyet hordott, és őt követték a többiek, majd az egész punk mozgalom egyik védjegye lett.
Persze a média gyorsan összeházasította a Martens-t a legprovokatívabb ifjúsági mozgalommal, hiszen a gúnyos mosoly, a szakadt farmer, és a láncok és a szétszabdalt póló mellett a 18 soros Martens is a lázadás jelképe volt.
Népszerűségét megtartva a Martens lépést tartott minden kulturális fordulattal, szinte minden szubkulturális irányzat a magáévá tette. A Doc többé nem a munkaosztály cipője: egy egész nemzedék divatcikkévé, sőt a popkultúra részévé vált. Manapság persze már gyakorlatilag mindenféle cipőt gyártanak, a papucstól a szandálon át a csótányroppantóig. A skinheadek imádták a kis meggypirost, a gótok természetesen a feketét, a pápa pedig a fehéret, merthogy állítólag II. János Pálnak is volt egy speciális fehér Dr. Martense!
Forrás: TŰ főiskolai magazin
|