A szorongs festi: Van Gogh, Munch, Ensor
2008.01.02. 20:09
Forrs: http://www.sulinet.hu/tovabbtan/felveteli/ttkuj/26het/muvtori/muvtori26.html
Azt az emberi s mvszi problmakrt azonban, amellyel a posztimpresszionizmus kornak festi szembe talltk magukat, mg ms oldalrl is meg lehetett kzelteni. A szimbolizmus a romantika utirnya volt, s ugyancsak a romantika lobogsa, szubjektivitsa, az ember lelki lete irnti fogkonysga lt nhny szzadvgi fest mvszetben is, akiknl a festi, formai problmk elvlaszthatatlanok voltak a mvsz bels traumitl, flelmeinek, szorongsainak a kivettstl. Azok a morlis, pszichikai problmk, amelyek a szzadvg skandinv s orosz irodalmban, majd a XX. szzad elejn Rilke kltszetben fogalmazdtak meg, szksgkpp jelentkeztek a festszetben is. A kierkegaardi szorongs, az szaki rk borzongat magnya, a frfi-n konfliktus vgzetszerv fokozsa vagy a dosztojevszkiji dmonnal val kzdelem a festszet nyelvn fogalmazdott meg a holland Vincent Van Gogh (1853-1890), a norvg Edvard Munch (1863-1944) s a belga James Ensor (1860-1949) mvszetben. Vgs soron mindhrmjuk a tgabb rtelemben vett szimbolizmus kpviselje, s ugyanakkor indti az expresszionizmusnak is. Munch pedig sok tekintetben a szecesszi egyik legrangosabb festjnek is minsthet.
Van Gogh fiatal korban kpkereskedi alkalmazott volt, majd teolgit tanult, prdiktorknt jrta a belgiumi Borinage krli bnyavidket. Itt ismerte meg az let tragikus oldalt, s egsz letben neki e tragikus oldal jutott osztlyrszl. A szegnyek igazt szenvedlyesen prtfog Van Gogh sszeklnbztt feletteseivel, ezrt prdiktori tisztsgbl felmentettk. A borinage-i lmnyt azonban magval vitte, amikor festeni kezdett, a parasztok, halszok, munksok lett brzolta. Stlusa ekkor mg a realizmushoz ktdtt ("Krumplievk"). 1886-ban kerlt Prizsba, megismerkedett az impresszionizmussal s a pointillizmussal. Palettja kivilgosodott, jllehet egsz letben tvol llt tle az impresszionistk problmtlan derje vagy a neoimpresszionizmus objektv, analitikus magatartsa. 1888-ban kltztt Arles-ba, itt alaktotta ki azt a stlust, amely utnozhatatlanul az v, s itt alkotta remekeit, amelyek nemcsak kornak, hanem a festszet egsz trtnetnek a f mvei kz tartoznak. Arles-ban kzs mteremben dolgozott Gauguinnel, de tragikus md sszeklnbztek, s Gauguin elhagyta. Az amgy is zaklatott lelkivilg festt bartja szaktsa teljesen felbolygatta, idegei felmondtk a szolglatot. 1888 decembertl kezdve idegszanatriumokban, 1889 mjustl a saint-rmyi ideggygyintzetben lt, majd 1890-ben tkerlt az auvers-i szanatriumba. Fests kzben, 1890. jlius 27-n megltte magt, kt nap mlva meghalt. Az idegszanatriumi kezels alatt is festett, legmegrzbb nportri, rjng ciprusai s a krnyezetrl festett dbbenetes arckpei e korszakbl valk. Ksi kpei flrerthetetlenl szimbolikus sugallatak. A mvszettrtneti szakirodalom Van Gogh nevt tbbnyire Czanne s Gauguin mellett emlti, s ami mvszetk hfokt s horderejt illeti, joggal. Emberi s mvszi habitusuk ugyanakkor lnyegesen klnbztt. Czanne amolyan szemm vlt ember volt, egyni lett, bnatt s rmt elrejtette, az objektv eszttikai viszonylatokat keres mvszetbe gyszlvn semmit sem engedett ebbl beszivrogni. Gauguin is objektv igny stlusban realizlta egyni valsgltst. Van Gogh msfajta volt. Nla a fests elssorban nmegvalsts, tragikus emberltsnak, korval prleked profetikus magatartsnak a kivettdse. nemcsak festnek szletett, s nem is akart csupn fest lenni. A prftk ksi utdaknt tletet akart mondani a korrl. Ezrt is jrta fiatal korban vallsos prdiktorknt a bnyavidket, s hirdette a keresztny szocializmushoz kzel ll tanait. Amikor festeni kezdett, Rembrandt rkt vllalta; a nyomor, a paraszti let festje lett, sznei Rembrandtihoz, emberltsa Millet-hez hasonlthat. Amikor azonban Prizsba kerlt, csakhamar az avantgarde-hoz csatlakozott, a pointillistk s Toulouse-Lautrec inspirltk. is felfedezte magnak a japn fametszetek dekorativitst, majd amikor megfogadta Lautrec tancst, amely szerint "A jv piktrja a Dl", s a francia mediterrnba, Arles-ba kltztt, csakhamar kialaktotta egyni formanyelvt, s megteremtette a szzadvg piktrjnak legdrmaibb fejezett. Arles-ban egy ideig egytt dolgozott Gauguinnel, hatott is r bartja dekoratv, szintetizl stlusa. A mediterrn napfny zuhatagban nem volt lehetsges az impresszionizmus lrai hangjnak a megrzse, a lgkri vibrcik jelentse, st mg a divizionista analitikus munka sem. A telt napfnyben a sznek tisztn, sajt rtkkben, st intenzitsukban fokozottan jelennek meg. Van Gogh is a vgskig fokozta a kiegszt (komplementer) sznek sznintenzitst nvel lehetsgeit. A festk mr korbban is ismertk a komplementer sznek sajtossgait, Rubens vagy Delacroix tudatosan lt velk. Delacroix lltotta fel hres szn-hromszgt, amelyben a hrom alapszn, a piros, a srga s a kk alkotjk a hromszg cscsait, s kzttk foglalnak helyet a kiegszt sznek, a zld, a lila s a narancs. A kiegszt sznek egymsra hatsa klns sznizgalmat breszt. Van Gogh hallatlan szenvedllyel prblta ki a komplementer varicik lehetsgeit, s festette meg a mvszettrtnelemben szinte pratlanul g kolorit festmnyeit. Gauguinnel ellenttben megtartotta az impresszionizmus bontott ecsetkezelst, festkpszti apr rovtkkknt kerltek egyms mell, s e vonsok burjnzsba, krforgsba Van Gogh belevettette zaklatott lelkivilgnak minden tragdialmnyt. Mert, ha ezekben az vekben mr nem is vllalkozott prdiktori szerepre, a fests kzben mgis szntelenl etikai krdsek foglalkoztattk. Az jszakai kvhz kpe nla a bn fertjv mlylt, a grcsbe rndul ciprusok serege pedig felboml lelki egyenslynak lidrces szimblumv. Tmi az Arles krnyki tjak, bzafldek, hidak, napraforgk, szobja, fk s nmaga. E kznapi motvumokat azonban oly drmai er hatja t, amelyhez foghatt csak Dosztojevszkij rsaiban tallunk. A ksi kpein mr tl is megy a posztimpresszionizmus vagy a szimbolizmus problmakrn. A tj hborg lelknek a kivettdse, az expresszionizmus nyitnya.
Ugyancsak az expresszionizmus els kpviselje volt a norvg Edvard Munch (1863-1944), aki azt az letrzst fogalmazta meg a festszetben, amelyet az irodalomban a szzadvgi skandinv rk. Szorongs, elvgyds, mr-mr pszichotikus pesszimizmus, borzalomlts jellemezte mvszett. Oslban tanult, s mr indulsakor is a francia iskolhoz vonzdott, a plein air foglalkoztatta. 1889-ben hrom vre Prizsba ment. Az 1885-1886-ban festett "A beteg kislny" cm kpe azonban mr azt mutatta, hogy a francia iskolzottsgot a skandinv irodalommal rokon md a pszicholgiai brzolssal kvnta sszektni. Hazatrte utn egyrtelmen e tendencia ersdtt mvszetben.
Edvard Munch: Sikoly, 1894. |
Az 1892-es "Tavaszi este az osli Karl Johan utcn", az 1894-es "Sikoly" s az 1899-ben festett "Az let tnca" voltak e bels szorongst kifejez, stilizl, szimbolista jelleg korszaknak a f mvei.
Edvard Munch: Az let tnca, 1899-1900
|
Egy ideig Nmetorszgban is lt, egyik vezetje volt a szecesszis mozgalmaknak. Ugyanebbl a korszakbl datldik remek grafikai munkssga. 1907 utn mvszetnek heve csillapodott, stilizlbb s impresszionisztikus elemek jelentek meg mvszetben, a szecesszis formaads azonban mindvgig rzdtt kpein. E korszaknak f mve az osli egyetem falkpsorozata (1909). Munch f tmja az asszony s a frfi tragikus kapcsolata, amely a skandinv irodalomnak is kardinlis tmja - de az irodalmias tma nlkli kpei is borzalmat, tragdit sugallnak, sikolt lenyfigurja a vgzet szimbluma, a csk kpein misztrium s egyttal iszonyat. A nagy magyar szimbolista klt, Ady Endre hja-nszas szerelmes verseiben l hasonl szimbolika. Munch stlusa stilizl: dekoratv sszefogottsg s szecesszis vonalvezets jellemzi. Szimblumai tbbnyire erotikus tltsek, gyszlvn a freudizmus illusztrcijnak minsthetk. Mind formaelve, mind szimbolikja nagy hatssal volt a szecesszi festire.
A szimbolizmus s az expresszionizmus hatrmezsgyjn jrt James Ensor is (1860-1949). Mvei trsadalomkritikai jelentsek, a maszkok jtsszk benne a fszerepet, az emberi vilg bbok s maszkok vilgv idegenedett. Kedvenc tmja a karnevl, amely ecsetje nyomn infernliss vlt. Tudatosan vllalta Bruegel s Bosch rkt, az vilga is a "visszjra fordtott vilg" tkrzdse, morbid szatra hatja t. Ez jellemzi f mvt, az 1888-ban festett "Krisztus bevonulsa Brsszelbe" cm, nagymret, sokalakos kompozcijt. Pojck, cseprgk, kikent-kifent dmk, pffeszked urak, az e vilgi hisg mindmegannyi karikatrafigurja kztt szrevtlenl, jelentktelenl, apr figuraknt jelenik meg Krisztus. Az impresszionizmus felszabadult sznreflexei s fokozott, harsny kontrasztok jellemzik e rendkvl szuggesztv erej, mesterien csoportostott kompozcit. Lidrces, morbid mvszet Ensor, de brmily irodalmias is a tmavlasztsa, mestere a formnak, az atmoszfrateremtsnek. A szimbolizmus ugyancsak sszekttte a posztimpresszionizmust a szecesszival, hiszen pldul az osztrk, illetve a nmet szecesszinak olyan jellegzetes kpviseli, mint Bcklin, Klimt s Stuck egyformn minsthetk szimbolistknak s a szecesszi kpviselinek. A szimbolizmus egybknt nem csupn a tma megvlasztsban s rtelmezsben mutatkozott meg, hanem a sznfelfogsban is: pldul Van Gogh, Gauguin vagy Csontvry kerestk a sznek szimbolikus rtelmt is. Ebbl ntt ki a XX. szzad els veiben Picasso kk s rzsaszn korszaka, melyben mind a tma, mind a sznmegolds szimbolikus sugallat. E kt sorozatot tekinthetjk egybknt a posztimpresszionista s a szimbolista festszet zrakkordjnak.
|