Tnczos Andrs: A Puszta
Tnczos Andrs 2007.11.14. 20:19
(Novella) "rezted mr magad elhagyva? Szenvedsben, prbk kztt, mindenkitl tvol, megrts nlkl, problmkkal tele, suliban, munkahelyen, gyliben, csaldban? Mi lehet ez? Ez:"
A puszta
A puszta egy elhagyatott hely, szraz, medd s lakatlan. A Szentfld nagy rszn 50-80 mm csapadk hullik csak egy vben. Nvnyzet, llatvilg nullnak mondhat ezen a helyen. Itt a borka egszen mlyre ereszti gykert, s kzben a vizet kutatja. Ez a kp az elszigeteldst s a forrsok ritkasgt mutatja, ahol nincs semmi, amihez hozz lehetne nylni.
Isten jra s jra beviszi embereit, npt a sivatagba. V. Mz. 8:2-4 lerja, hogy Isten lesjtott npre, heztette ket azrt, hogy kiderljn, mi van a szvkben. Nem arrl van sz, hogy nem tudta volna elre. Neknk van szksgnk arra, hogy megtudjuk mi van bennnk!
Nagyra tarthatjuk magunkat s nbizalmunk is eltlzott vlhat. Termszetes hajlamunk azt diktlja, hogy szre vegyk a szlkt a msik szemben, de a magunkban mg a gerendt sem.
Rma 12:3” Ne gondolja magt tbbnek, mint amennyinek gondolnia kell, hanem arra igyekezzk mindenki, hogy jzanul gondolkozzk az Istentl kapott hit mrtke szerint.”
Sok embernek satnya szellemi lete van, arra gondolnak, hogy minden rendben, amg szembe nem talljk magukat a pusztval, s le nem leplezdik llapotuk igazi volta. Msoknak azt kell megtanulniuk, hogy ne az anyagi biztonsgban bzzanak, nem csak kenyrrel l az ember. A pusztban az ember megtanul csak Istenre hagyatkozni. A puszta az a hely ahol rett lesznk. Az, hogy kik is vagyunk valjban, a prba sorn derl ki. Jzus szletse utn mr a pusztn kel t szleivel. Szolglata kezdetn, mieltt az Atya jvhagyta azt, megksrtetett s prbra lett tve a pusztban, s aztn jttek a csodk! (Hs. 2:16)
Ott a kiszikkadt fldn megismer bennnket s mi is magunkat. Milyen nehz neknk nyugodtan, elbjtan maradni ott ahol szmzttek vagyunk, de itt van az, ahol Isten szl a szvnkhz. Nagy lds az, ha megrt testvrek vesznek krl, akik minden szksgnkre vlaszt tudnak adni. Nvekedhetnk szolglatuk rnykban, az letk sokszor tmogatja a minket; de ha igazn meg akarod ismerni Istent, s nem szeretnl kzpszersgben lni s msodrang tapasztalatokat szerezni, vagyis azt, hogy hangosbemondknt ismtelgesd azt, amit mstl kapsz, hogy klcsnkapott megtapasztalsokat gyjts, akkor hagynod kell, hogy Isten elvigyen a pusztba! S akkor el fog vinni.
Vajon a knyelmessg, a komfort erss vagy gyengv tesz bennnket?
Atynk, brahm anlkl hagyta el a civilizcit, s jrta be szltben-hosszban a Fldet, hogy tudta volna hova megy, s nem volt lland lakhelye. Ennek ellenre belle szrmazik egy np, maga a Megvlt is, s a Fld minden leszrmazottja meg van ldva benne. Nagy tisztessg, de ennek ra volt!
Sok mindenen ment keresztl, Istentl jvhagyott bizonytalansgokon, de az eredmnyek pozitvak: megtisztult a hite.
Amikor flelmek, ktsgek gytrtk, amikor a hihetetlen valsggal szembeslt, csak Istenre gondolt. Elmlkedett a hatalmas, mindenhat, mindentud, mindenhol jelen lev, megingathatatlan Istenen, aki mindent tud, s brmit megtehet!
Dicsrte t szntelen, s egyre feljebb jutott a hit klnbz szintjein.
A hit ajndka arra van (I. Kor.12:9), hogy higgynk azok helyett, akik nem tudnak hinni. (pl. Pter s Jnos esete a bnval. Apcsel)
A puszta ilyen termszet embereket szl!(mrmint a hit embereit..)
Ills mellett Isten tett bizonysgot. Az zenete ellentmondst nem tr s erteljes volt. Hatrozottan s tzzel telve szolglt. Isten erejvel egytt szembeszllt a szellemi hatalmassgokkal. Csodk, gygytsok s jelek trtntek, amikor Isten forrsait szabadtotta fel a szolglathoz. Bezrta az egek csatornit, majd jra megnyitotta. Megfedte a kirlyt, a Bal prftkat elpuszttotta.
De kzben Isten iskoljban is tanulnia kellett s helyt kellett llnia. Hollk etettk, mikor a patak kiszradt. llandan veszlynek s nlklzsnek volt kitve. Mikor egy zvegyasszony etette, nem zavarta a lelkiismerett, hogy megette az utols telt is! (ma mg a j lts hvk is megkritizlnk ezrt…)
Amit sokan nem rtenek meg ma, hogy Istennek nincs munkja, munks nlkl. Ezrt a munks rendkvl rtkes Isten szmra. Ezrt lehetett az, hogy sem , sem az zvegyasszony, sem annak fia nem volt szksgben, mg msok hen haltak!
Isten legyen az els helyen, az igjt ne hanyagoljuk, s az engedelmessgnk felszabadtja az ott lv ert.
Ills a pusztban tlt azt is, amit mi nem szeretnnk: a depresszit. Eljtt a pillanat, hogy nem tudott tovbb menni, meg akart halni.
Isten azonban trdtt vele, s nem is ltott hallt.
A puszta nem lesz Isten embernek a srja, aki az igjrt kzd s szenved!
Mindig lesz egy szelet kenyr, egy kors vz amit az r kld angyalval, mg a puszta kells kzepn is. Isten a lehetetlen dolgok szakrtje!
Bemert Jnos szintn a pusztban lt s szolglt. Szolglata sorn meglgytotta az emberek szvt, bnbnatra vezette ket . Mije volt ezeknek az embereknek? Nem volt mai technikai felszerelsk, mdia vagy esetleg autjuk. Azonban Jzushoz hasonlan meglltak egy helyen s a sokasg krjk gylt, mint egy mgnes kr a vasreszelk. Vonzottk az embereket, akik mr a nevk hallatn alig brtk ki addig, amg tallkoztak.
Pl, hrom vig rejtztt, miutn megkapta az elhvst. Testtel s vrrel nem tancskozott. Akik akkortjt fontosnak tntek, nem jelentettek semmit szmra. Hol tanult ilyen sokat? Hromvnyi puszta eredmnyezte ezt az rist.
sosem adta fel. Rengeteg szenvedsen ment t (2. Kor. 11:23-33, 12:1-10), de Istenben szilrdan megllt, ers volt s btor.
(Ha most azt mondod, ja ez gy volt 2000 vvel ezeltt, na meg ezek az emberek klnlegesek voltak, azt mondom neked: az Ige Ills ugyanolyan embernek nevezi mint brmelyiknk, aztn meg ajnlom a figyelmedbe a Mennyei ember c. knyvet, ami egy knai tesrl szl, aki most is bven l, na vele aztn trtntek dolgok!)
Az r teht bevisz minket a pusztba, hogy szembesljnk magunkkal. Mikor mr halottnak szmtjuk magunkat, de nem adtuk fel, akkor az r nvekszik bennnk. Mzesnek negyven vbe telt, hogy juhokat psztoroljon a pusztban, amg az emberi teljestkpessg teljesen kitrldtt belle.
Ez az ers fiatalember – aki egy ers embert puszta kzzel letertett – nagy sietsggel elmeneklt. Semmi nem volt nla. Se kard se lndzsa, s amikor Isten elhvja, azt krdezi tle: Mi van a kezedben?
Aztn mutat egy szraz psztorbotot. Ez volt mindssze, ami fontos volt szmra! Ezzel szabadtott tz csapst Egyiptomra s tett csodkat a pusztban. Kettvlasztotta a Vrs-tengert, s a sziklbl vizet fakasztott. Otthagyta a nyjat, hogy a Frat felszltsa. Az emberi elmnek megmagyarzhatatlan!
Az ellenkezje annak, amit brmelyiknk tenne. Kpzeld el t, amint a tenger partjn ll, a hajt s a ruhjt fjja a szl, s a lthatatlanra tekintve vrja a segtsget. A np vr, nzve a vgtelennek tn vztmeget… mgttk az ellensges hader, akiknek harci zaja egyre kzelebbrl hallatszik… s itt ll Istennek ez az risa. Csak egy ember, olyan, mint te, semmi tbb, de Isten kezben van. Aztn a vz sztvlik s a np szraz lbbal tmegy. A visszazrul tenger pedig elnyeli az ellensget.
Jnos apostol szemlyesen ismerte Jzust. Ltta ahogy imdkozik jjelente, nappal bjtl, mindig ton van, nyugtatgatva, meggygytva, megszabadtva az embereket. Ismerte a Megvltt, a Gygytt, a Szabadtt, aki feltmasztotta a halottakat, de mg sem ismerte teljesen. Csak mikor Ptmosz szigetre szmztk, a sziget magnyban, a szksgben, a hall fel kzeledve, idsen, emberektl elhagyva kapta meg a nagy kinyilatkoztatst: Jzus, a kirlyok Kirlya s uraknak Ura. Nem akkor trtnt ez, amikor kzzel rinthette, nem is a dicssges szolglat kzben. Mindez a pusztban trtnt, emberileg nzve vdtelenl, ez a halszember megrta azt, amit ma a legmveltebb teolgusok sem tudnak teljesen megfejteni.
gy van ez. Amikor nincsenek mankink, mg egy botunk se, amire tudunk tmaszkodni, amikor megsznik minden segtsg a szmzetsben, a magnyban, a meddsgben s a szrazsgban jrva, mikor nincs ellts, s senki sem emlkszik rnk, amikor olyan mintha Isten s emberek elhagytak volna. Sose panaszkodj, vagy lzadj! Inkbb ereszd j mlyre a gykereidet vz utn kutatva. Igen, van l vz ezekben a nehz idkben. Termszetesen ez nem felletes, ez alapos megtapasztals Istenbl.
Krisztust elhagytk az emberek s maga Isten is amikor ezt kiltotta:
„Atym, mirt hagytl el engem?”(nzd mg: 102. Zsolt. 7-8)
Amikor a meleg vr csordoglt le az arcn, s az let kezdett kialudni benne a sebei miatt, a tantvnyai elhagytk.
Hol volt a sokasg, akiket jllakatott?
Hol volt a vak, a bna, a betegek, akik meggygyultak, vagy a halott akit feltmasztott?
Mindenki elhagyta.
Fjdalmak frfia, megprblva s megtrve.
Mg az Atya is elhagyta egy kis idre, amikor a bn szennyt rrakta. megtapasztalta azt, hogy milyen lesz a pokol. Istentl elhagyva lenni. Borzalom!
Istennek ezek az emberei egytl egyig mind kimentek rkat venni a Pusztai Teolgiai Egyetemre. k azok, akik kivl diplomt szereztek Stn s kisretvel trtn harcbl.
A biblia szerint k ugyanolyan emberek voltak, mint mi.
Gondolkodj el ezen.
folyt.kv.
|