A valsg rejtett arca
A valsg rejtett arca - Erddy Jnos: nekes az orszgton cm regnynek eszmei httere -
Elljrban mr rgtn leszgezhetjk, hogy Erddy regnye igen sznvonalas s fkppen hangulatos regny. Hrom vndornekes barangolsrl szl az 1200-as vek Nyugat- s Dl-Eurpjban. Pontosabban az eredetileg szabmester Guillem Figueira, felesge Blanche asszony, az inas Uc, s a ksbb trsasguk tagjv vl nmet Eberhard lovag kalandos vndorlsrl. A knyvet nem vletlenl a Zenemkiad adta ki, ugyanis szmos dal s kltemny elevenedik meg a regny lapjain, nvelve a m autentikussgt, azaz eredeti forrsokon alapul hitelesgt. Tovbb rdekes s az ismeretterjeszts szempontjbl rtkes trtnelmi tablt kapunk a ppasg s a csszrsg harcairl, albigens hborkrl. Igen, mert Guillem mester, felesge s Uc albigensek. Eretnekek, a sz klasszikus rtelmben, akik „hitk” miatt meneklni, illetve vndorolni knyszerlnek. De mit takarnak ezek a fogalmak? Hol r vget az (l)romantika s hol kezddik valami sttebb? Elszr vizsgljuk meg, mit mond a knyv az albigensekrl. „Valamikor, abban az idben, amikor a keresztnysg a rmai birodalomban llamvalls lett, ez mregknt hatott a tekintlyhez, hatalomhoz s vagyonhoz jut papokra, a hivatalos egyhzra. Nemcsak csf visszalsek kezddtek, de magt a vallst is meghamistottk Rma s Biznc papjai. Ekkor emelt szt a tvoli Perzsiban egy Manes nev frfi, az els Tkletes, akinek nevrl manicheusoknak neveztk el kvetit. Az ltala hirdetett hit tcsapott a hatrokon, terjedni kezdett a keresztny orszgokban is. Kt legfontosabb tantst ismeritek ti is, kellett hallanotok aptoktl. Egyik: a papok kivltsgainak ellenzse, visszatrs az si kzssghez. A msik pedig: az szvetsgi knyvek s a bennk lert kegyetlen isten megtagadsa. A rmai keresztnysggel majdnem egyids hitnk a kettsg elvn alapul: a vilg dolgait s az emberek sorst kt nagy megszemlyestett elv irnytja: a jsg s a szeretet Istene s a vilgot megteremt Gonosz kzdelme. (…) Manes snk tantsa gyorsan terjedt, nyugtalansgra nemcsak a perzsiai, de a keresztny papoknak is. De mg a rmai birodalom csszri hivatalai is felfigyeltek: fltek, hogy a papi tekintly lebontst kvetheti az llamszerkezet megbomlsa is. ldzni kezdtk ht a manicheusokat… a prftt Perzsiban meg is ltk…, s minden ervel el akartk fojtani a mozgalmat. Nagy csatk is zajlottak; egyidben az jhiteknek fggetlen llamuk is volt valahol rmnyorszgban, s ers sereggel vdekeztek a perzsa s a keresztny-csszri hatalommal szemben egyarnt. Vgs leveretsk utn egy kegyes csszr azonban nem koncoltatta fl valamennyi legyzttet, hanem mindenestl tteleptette ket a birodalom szaki tjaira, Bulgrfldre. Itt aztn tovbb sarjadt, gasbogasan terjeszkedett a hit: itt bogumiloknak, katharoknak neveztk magukat. Ksbb tszivrogtak szak-Itliba: Milnban s krnykn a patarnus nevet viseltk. Vagy msflszz ve eljutott hozznk is a hit: az els kzssg helyrl, a Toulouse-tl nem messze fekv Albi vrosrl itt az albigensek nevet kaptk. (…) Hitnk alapelvei vlasztanak el a zsid-keresztny vallstl. A legfbb gondolat, hogy a vilgot nem az szvetsgi Jehova, hanem az vele azonos Gonosz teremtette: sszeegyeztethetetlen a rmai tantssal. (…) De brmily fontosak ezek az elvek, mgsem f okai az vtizedek ta tart, most megcsendeslt, de bizonyra jrakezdd hbornak. Ennl mg nagyobb ok is van. (…) Vilgi ok. Nagyon is vilgi. A toulouse-i hercegsg, ez a Pireneusok s a francia kirlysg kztt elterl flddarab, gazdag s hatalmas orszg. Taln nem is tudjtok, hogy a mi vrosunk Eurpa harmadik legnagyobb vrosa, Rma s Velence utn. Fldjeink termkenyek, polgrsgunk vagyonos, az orszg npe szorgalmas, s buzgsga haszonnal jr. Kvnatos zskmny volnnk.” (1) Eddig a knyv ideolgiai okfejtse. Nhol mg rinti a tmt, de ennl tovbb mutatbb nzeteket mr nem fog megismerni az olvas. De mieltt a fenti eszmken elgondolkozva, ntudatlanul is blogatni kezdennk, az agyunk hts fertlyaiban felkevert marxista iskolai tanulmnyok antikleriklis maradvnyaitl, nzzk meg ugyanezt a trtnetet, illetve ideolgit egy leheletnyileg msfajta dimenzibl, mg mindig arnylag tmren, de teljes sszefggsben. Hadd prgjenek le a tudatlansg s az ostobasg stt sallangjai. „A manicheizmus alaptja, Cubricus (vagy ms nevn Corbicius) Krisztus utn 216-ban Babilonban szletett. Gyeremekkorban mint rabszolgt megvsrolta Ctesiphon gazdag zvegye, aki felszabadtotta s halla utn nagy vagyont hagyott r. Egy msik trtnet szerint (Mani egsz trtnete legendkon alapul) egy gazdag regasszonytl rklte egy Scythianus nev szaracnnek az egyiptomiak blcsessgrl szl knyveit. Ezeknek a knyveknek a tantsait sszevegytette a zoroasztrinusoktl, a gnoszticizmusbl s a keresztnysgbl tvett eszmkkel s hozztette sajt elgondolsait is. gy ltrehozott egy filozfiai rendszert, amit tantani kezdett. Cubricus ezt kveten vltoztatta a nevt Mani-ra vagy Manes-re, s kijelentette, hogy az a Vigasztal Llek, akit Jzus Krisztus meggrt. Kveti kt csoportra oszlottak: a hallgatk vagy harcosok kls krre s a vlasztottaknak nevezett tantk, illetve aszktk bels krre. A szabadkmvesekhez val hasonlsguk bizonytkul az volt szoks emlteni, hogy titkos jeleket, markolsokat s jelszavakat alkalmaztak, ami a mesterk rkbefogadsnak tulajdonthat (mesterket, Manes-t „az zvegy finak”, magukat pedig az „zvegy gyermekeinek” neveztk), de ez vilgosan nem bizonythat. Mindazonltal ebben az sszefggsben van egy rdekes szoksuk. A legenda szerint Manes vllalta, hogy a perzsa kirly beteg fit meggygytja. A herceg azonban meghalt, ezrt a kirly rendelkezsre Manes-t elevenen megnyztk s a holttestt felakasztottk a vros kapujra. Ezutn minden vben Nagypnteken a manicheusok gyszszertartst vgeztek Manes koporsjnl (ez a szertarts Bema nven ismeretes). Manes igazi szenvedseit akartk szembelltani Krisztus „nem relis” szenvedseivel. A maincheizmus alapvet tantsa a dualizmus: a vilgban kt egymssal ellenkez ltelv ltezik (fny s sttsg, j s rossz). Ez a dualizmus azonban nem ennek a tnynek keresztny felfogsn alapul, hanem Ormuzd s Ahriman zoroaszteri tantsn. Ezt vegytettk a kabalisztikus babonval, s annyira eltorztottk, hogy mind a perzsa papok, mind a keresztny atyk egyrtelmen elutastottk ezt a tant. Manes szerint minden anyag abszolt rtelemben rossz, a rossz ltelve rk, maga az emberisg stni eredet, ezrt az els emberek, dm s va a gonosz leszrmazottai. Ugyanez a tan tallhat meg a zsid Kabbalban, ahol azt olvashatjuk, hogy dm klnfle frtelmes tettek utn ni rdgkkel hlt, mg va gy vigasztaldott, hogy frfi rdgkkel kzslt, ezrt a gonosz lelkek egsz faja szletett a vilgra. vt a Kabbala azzal is vdolja, hogy a Kgyval hlt. A „Jalkut Simoni’ azt is elmondja, hogy azalatt a 130 v alatt, amig dm vtl tvol lt, ’az rdgk, szellemek s mank egsz nemzedkt nemzette’.
A manicheus dmonolgia gy kvezte ki az utat a sttsg hatalmassgaival val kiengeszteldsi szertartsok fel, amiket a negyedik szzad vgn euchitk gyakoroltak. Ksbb a paulicinusoknak, a bogumileknek s a luciferinusoknak ugyanez volt a gyakorlata. gy a gnoszticizmusban s a manicheizmusban talljuk a keresztnysg felforgatsra irnyul prblkozsok els jeleit. Az a tny, hogy az egyhz ’eretnekknt’ eltlte ezeket, megnvelte bizonyos krkben az irntuk rzett rokonszenvet, de mg Eliphas Lvi is elismeri, hogy az egyhz cselekedete helynval volt, mivel „Manes szrnysges gnzisa” nemcsak a keresztny tantsnak, hanem a keresztnysg eltti szent hagyomnynak is a megszentsgtelentst jelentette. (..) Ksbb, a kilencedik szzadban a manicheus dualizmus tovbbi fejlemnyeiknt megjelentek a bogumilek, akiknek neve a szlv nyelvekben ’Isten bartait’ jelenti. (…) Tantsuk gy foglalhat ssze: Istennek, a Legfbb Atynak kt fia volt: az idsebbik a Stn, a fiatalabbik Jzus. Az Isten jobbjn l Stn jogot nyert a vilg kormnyzsra, de a gggel teli Stn fellzadt Atyja ellen, ezrt Isten kivetette az gbl. Majd azoknak a lnyeknek a segtsgvel, akik buksban trsai voltak, a Stn megteremtette a lthat vilgot, a mennyei vilg kpmst, amelynek a mennyeihez hasonlan van Napja, Holdja, s vannak csillagai. Majd vgl megteremtette az embert s a Kgyt, amely az szolgja lett. Ksbb Krisztus a Fldre szllt, hogy megmutassa az embereknek a mennybe vezet utat, de halla s alszllsa a pokolra eredmnytelen volt: nem tudta megtrni a Stn hatalmt. Krisztus tehetetlensgnek, ennlfogva a Stn kiengesztelse szksgessgnek ez a hite eredmnyezte azt a tovbbi tantst, hogy a Stnt, aki nemcsak „e vilg Fejedelme”, hanem mindenhat teremtje is, imdni kell. Nicetas Choniates, a tizenkettedik szzadi biznci trtnsz ’stnistknak” nevezte ennek a kultusznak a kvetit, mivel „a nagyhatalmnak tartott Stnt tiszteltk, nehogy rtson nekik’. Ksbb e kvetk „luciferinusok” nven vltak ismert. Tantsuk lnyege (Neuss s Vitoduranus szerint): Lucifert Isten igazsgtalanul vetette ki a mennybl. Egy nap jra visszatr s helyrelltja korbbi dicssgt s hatalmt a mennyei vilgban. A bogumilek s a luciferinusok kztt teht kzeli rokonsg volt, de mg az elbbiek megosztottk tiszteletket Isten kt fia kztt, addig az utbbiak kizrlag Lucifert imdtk, mivel az anyagi vilgot az mvnek tekintettk. (…) Az albigensek a titkos trsasgok mintjra kt csoportra oszlottak: beavatottakra s flig beavatottakra (noha szoros rtelemben nem kpeztek titkos trsasgot). A beavatottakat, akik szmszeren kevesen voltak, ’tkleteseknek’ neveztk. Ltszlag szigor letet ltek: a hstl tartzkodtak, megfogadtk, hogy nem esksznek s nem hazudnak. A titokzatossg, amellyel krlvettk magukat, tiszteletet vltott ki a msik csoporthoz tartoz ’hvk’ rszrl. Ezek alkottk a szekta nagyobb rszt, s nyakig benne voltak mindenfajta bnben: uzsorztak, tonllk voltak s hamisan eskdtek, s br a hzassgot prostitcinak neveztk, a vrfertzs s szabadossg minden formjt gyakoroltk. A ’hvk’, akik valsznleg nem voltak teljesen beavatva elljrik manicheus tantsba, azt remltk, hogy a ’tkletesek’ segtsgvel jutnak el az dvssgre – a manicheus rendszernek megfelelen. Az albigensek a languedoci nemesek krben talltak f tmaszra. Ezt a vidket ’Franciaorszg Jdejnak’ neveztk: ibriai, gall, romn s szemita fajok keveredtek ott. A nemesek, akik nagyon klnbztek az ’szaki tudatlan, jmbor lovagoktl”, egyltaln nem tiszteltk mr a hagyomnyaikat. ’Kevesen voltak kzlk, akiknek ne lett volna egyik nagyanyja szaracn vagy zsid.’ Ezenkvl, az a szmos albi eretnek, aki Eurpba az erklcsi lazasgot visszahozta, a keresztes hbork idejn csatlakozott a szekthoz. Comminges grfja tbbnejsgnek hdolt, s az egyhztrtnszek szerint VI. Raymundnak, Toulouse grfjnak, a leginkbb szenvedlyes albigensi ’hvk’ egyiknek hreme volt. Hamis bellts, hogy az albigensek mozgalma kizrlag a Rmai Egyhz zsarnoksga elleni tiltakozsknt jtt ltre; valjban a keresztnysg elleni, s mg ennl is inkbb a valls s az erklcs valamennyi alapelve elleni lzads volt. Bizonyos albigensek huzamos idn t nyltan hirdettk, hogy a zsidk trvnye elbbre val, mint a keresztnyek; msok szmra az szvetsg Istene pp olyan borzalmas volt, mint a ’hamis Krisztus’, aki a Golgotn szenvedett. A gnosztikusoknak s a manicheusoknak a demiurgos (Jahve, azaz Isten neve kabbalista kifejezssel – megjegyzs tlem) irnti rgi gyllete jra letre kelt bennk, akik a trsadalmi rend ellen lzadtak. Az albi nemesek, a tizenhetedik szzad libertinusainak s a tizennyolcadik szzad illumintusainak elfutrai, a papsg elleni harc rgyn szt akartk tpni mindazt a ktttsget, amit az egyhzi tants jelentett szmukra. Az albigensek ltal Dl-Franciaorszgban okozott felforduls elkerlhetetlen megtorlst eredmnyezett: a kor kegyetlensgnek megfelel elnyom intzkedseket hoztak ellenk. Ez a tny alkalmat adott bizonyos trtnszeknek, hogy az albigenseket vrtankk, az egyhzi nknyuralom ldozatv magasztostsk. De – ppen gy, mint a Templomosok esetben -, ldzttsgk puszta tnye nem bizonytja, hogy rtatlanok lennnek azokban a bnkben, amikkel vdoltk ket.” (2) Teht megllapthat, hogy az albigensek mozgalma is azok kz az irnyzatok kz sorolhat, amelyek a modern stnizmus elfutrai, megalapozi voltak. Gondolkozzunk el kicsit azon, hogy immron 2000 ve, kiknek az rdeke a keresztnysg elleni tmads? Knldnak, erlkdnek. Eretnek mozgalmak, tombol bolsevizmus, liberalizmus, szektk, lszent-tehetetlen-korrupt politikusok. Bbuk. A sttsg eszkzei. Sokan nem ltjk t, hogy a Gonosz szolglata hibaval, nincs kiengeszteltets, a szolgk is megsemmislnek. Gymlcsrl ismerszik meg a fa. Az eredmny: pusztuls, hall. A Gonosz clja a hatalom maga. Mert a Gonosz a szolglatrt is gonoszsggal fizet, ezrt (is) Gonosz. A Gonosz fogalmban nincs helye cseppnyi jnak sem. Ja, hogy valaki „divatosan”, „modern megkzeltssel” azzal jn, hogy a J a Rossz s a Rossz a J? Errl jussanak mindig esznkbe Izajs prfta szavai: „Jaj nektek, akik a rosszat jnak mondjtok s a jt rossznak, a sttsget vilgossgnak s a vilgossgot sttsgnek!” A pokolban nincs „rock’n’roll”…
(1) Erddy Jnos: nekes az orszgton, 12, 13,14, 16,17. old., Zenemkiad, Budapest, 1979 (2) Nesta H. Webster: Titkos trsasgok s felforgat mozgalmak, 52, 53, 86, 87, 100, 101. old., Gede Testvrek Bt., Budapest 2005. ( A knyv 1924-ben jelent meg elszr)
Andriska Istvn - http://gothic.hu/gothic.html
|