Fogalomtár
Cons†an†ine 2007.10.11. 15:09
Az ankh-tól a fordított keresztekig "Mivel az előző cikkemet enyhe kritika érte megpróbálom kiköszörülni a
csorbát!"
Fogalomtár
Mivel az előző cikkemet enyhe kritika érte megpróbálom kiköszörülni a csorbát!
Az Ankh
A szimbólum pontos eredete az egyiptológusok számára is homályba vész, nincs olyan feltételezés, amit széles körben elfogadnának. Howard Carter feltételezte, hogy az emberi nemi szervek primitív ábrázolásából vezethető le a szimbólum, melynek a felső hurka a vulvát, az alsó T-alak a péniszt és a heréket jelképezné, de több más feltételezés is felmerült. Mások szerint a fáraó péniszét jelképezi, vagy egy stilizált szeméremdomb.
Van számos ettől eltérő elmélet is. E. A. Wallis Budge feltételezte, hogy eredetileg az Ízisz anyaistennő övére kötött csomó volt, ehhez a feltételezéshez Wolfhart Westendorf is csatlakozott, megjegyezve, hogy az ankhot és Ízisz csomóját is használták a szertartási öltözékeken.
Sir Alan Gardiner szerint szandálszíjat ábrázol, melynek hurkát a boka köré tekerik. A szandál szót is a ?n? szóval jelölték, de lehet, hogy eltérően ejették. Megint más elképzelések szerint az ankh a Napot ábrázolja a horizont felett[2], vagyis a Nap keletről nyugatra tartó útját, ahol a hurok a Nílust jelképezné, vagy egy stilizált személyt, ami Ozirisz (kereszt, férfi) és Ízisz (ovális, nő) jeleinek kombinációja lenne és az ég és a föld egyesülését ábrázolná.
Andrew H. Gordon és Calvin W. Schwabe 2004-ben megjelent The Quick and the Dead című könyvükben feltételezik, hogy az ankh, a dzsed és az uasz szimbólumoknak biológiai alapjuk van, ami az ősi szarvasmarhatartásból ered (és azzal az óegyiptomi hiedelemmel kapcsolatos, hogy az ondó a gerincoszlopban keletkezik):
* az ankh – az élet szimbóluma – a bika thorakális gerinccsigolyájának a keresztmetszete; * a dzsed – a stabilitás szimbluma – a bika keresztcsontjának alja; * az uasz – a hatalom és uralkodás szimbóluma – szárított bikapéniszből készült pálca.
Az idők során az ankh az élet és a halhatatlanság, a világegyetem, a hatalom, valamint az életadó víz és levegő szimbóluma lett. Kulcsra emlékeztető formája miatt az a hiedelem is társult hozzá, hogy képes megnyitni a halál kapuit – ezt az elképzelést az újkori rózsakeresztesek más hermetikus rendek fűzték hozzá. A kopt keresztények a halál utáni élet szimbólumaként használták.
A 666
A 666-os szám a Bibliában a gonosz jele vagy száma (Jelenések Könyve, 13:18).A 6-os az ember és a föld száma. Nyilvánvalóan a három 6-os a Szentháromság ellentéteként a hiábavaló földi, emberi gondolkodást jeleníti meg, ellentétben a 777-tel, amely a Szentháromság száma, így a tökéletességet ábrázolja.
A Jelenések Könyvében ez a szám a fenevad száma, emberi szám.
Számos történelmi alakról sütötték már ki, hogy ő maga a Fenevad, többek között Néró császárról (kicsit ugyan manipulálni kellett a nevét, mert a betűk héber számértéke szerinti számoláshoz csak a „Nero Cesar” felelt meg, márpedig ebben a formában sosem írták Nero nevét), de például Tolsztoj Háború és béke című művében a Napóleont megmerényelni kívánó Pierre Bezuhov is ügyes trükkel kiszámolja, hogy a francia császár szintén maga a Fenevad.
Baphomat
Baphomet egy feltételezett bálvány neve volt, amelynek imádásával a templomos lovagrend tagjait vádolták. Az egymásnak ellentmondó, valószínűleg az inkvizíció által kikényszerített, később visszavont vallomások szerint Baphometnek két arca volt, mások szerint fej helyett koponyát viselt, esetleg macskára hasonlított, vagy éppen egy szakállas fej volt. Két pentagram Stanislas de Guaita 1897-es könyvéből. Anton LaVey ezt a képet használta alapként Baphomet pecsétjéhez Két pentagram Stanislas de Guaita 1897-es könyvéből. Anton LaVey ezt a képet használta alapként Baphomet pecsétjéhez
Anton LaVey egyházának, a Church of Satannek jele az úgynevezett „Baphomet pecsétje”. A képet LaVey Maurice Bessy A Pictorial History of Magic and the Supernatural című könyvének címlapjáról kölcsönözte, ide pedig Stanislas de Guaita 1897-es La Clef de la Magie Noire című könyvéből került. A jelet LaVey nevezte el Baphomet pecsétjének, korábban nem említették ezen a néven.
A Sátánizmus
A sátánizmus vallásként 1966-ban vált hivatalossá, amikor is Anton Szandor LaVey Amerikában megalapította a Sátán egyházát (Church of Satan), és az egy évvel később megjelent könyvében, a Sátáni Bibliában pontosan meghatározta a vallás ideológiáját, dogmatikáját és gyakorlatát, amelyek egyértelműen elválasztják a sátánizmust az ördögimádattól. A sátánizmust hivatalosan önálló vallásnak ismeri el többek közt az Amerikai Egyesült Államok kormánya és hadserege, valamint az Egyesült Királyság hadserege is.
A sátánizmus lényege az egyén fontossága, a létezés és az élet tisztelete a felsőbb hatalmak helyett; az egyént tekinti istennek. Ebből látható, hogy a sátánizmus ateista, pontosabban autodeista vallás. Vallja azt, hogy nem a jámborság, a behódolás, a remélt túlvilági örömök miatti földi szenvedés a helyes, hanem a kifejlett ego, az erő és az örömteli élet megélése az „itt és most”, és az „élvezet -- NEM kényszeresség” jegyében (vö. sátáni bűnök).
A sátánista vallás nem kéri híveit törvénytelenségekre, emberáldozatokra, véres jelenetekre; ezek az ördögimádat jellemzői. Nem használnak „kifordított” keresztény jelképeket (pl. fordított kereszt); jelképe a Baphomet-szimbólum. Nem folytatnak térítést.
A sátánizmusban a Sátán a következőket jelenti (A kilenc sátáni kinyilatkoztatás):
1. Sátán az élvezetet képviseli az önmegtartóztatással szemben! 2. Sátán az életet képviseli a szellemi vágyálmok helyett! 3. Sátán a szennyezetlen bölcsességet képviseli a képmutató önámítás helyett! 4. Sátán az arra érdemesekkel szembeni kedvességet képviseli, ahelyett, hogy szeretetünket idegenekre pazarolnánk! 5. Sátán bosszúállást hirdet, ahelyett, hogy odafordítanánk a másik orcánkat! 6. Sátán a felelősséget képviseli a felelősek iránt, ahelyett, hogy lelki vámpírokkal foglalkoznánk! 7. Sátán azt hirdeti, hogy az ember csupán egy az állatok közül – néha jobb, de többnyire rosszabb a négy lábon járóknál –, aki az „istentől való lelki és szellemi fejlődése” révén valamennyi élőlény közül a legveszélyesebbé vált! 8. Sátán a bűnöknek nevezett dolgokat hirdeti, mert ezek vezetnek a testi, szellemi vagy érzelmi kielégüléshez! 9. Sátán az egyház legjobb barátja, hiszen az egyház neki köszönheti, hogy még mindig tevékenykedhet!
A vallás által hirdetett törvények, amelyek minden sátánistára jellemzőek (A földi sátánizmus tizenegy törvénye):
1. Senkinek se adj tanácsot, csak ha megkérnek rá. 2. Ne beszélj a gondjaidról másoknak, hacsak nem vagy biztos abban, hogy igazán hallani akarják. 3. Ha másvalaki tanyáján tartózkodsz, mutass tiszteletet, máskülönben ne menj oda. 4. Ha a tanyádon egy vendég bosszant, bánj el vele kegyetlenül. 5. Ne közeledj senkihez szexuálisan, hacsak meg nem kapod tőle az erre felhatalmazó jelzést. 6. Ne vedd el azt, ami a másé, hacsak az nincs terhére a tulajdonosának, és erre kifejezetten fel nem szólít. 7. Ismerd el a mágia hatalmát, ha sikeresen használtad vágyaid eléréséhez. Ha tagadod a mágia létezését, miután használtad, mindent elveszítesz, amit szereztél. 8. Ne panaszkodj olyasmi miatt, aminek nem lenne kötelező alávetned magad. 9. Ne árts kisgyerekeknek. 10. Ne ölj nem emberi állatot, hacsak rád nem támadnak, vagy ha élelemre van szükséged. 11. Amikor közterületen jársz, ne háborgass senkit. Ha valaki téged háborgat, szólítsd fel, hogy hagyja abba. Ha tovább háborgat, pusztítsd el.
A vallás által bűnnek kikiáltott dolgok, amelyeket minden sátánista kerül: ostobaság, pózolás, szolipszizmus, önámítás, csordaszellem, szűklátókörűség, a múlt feledése, önromboló büszkeség, az esztétika hiánya.
A Forditott kereszt&Forditott Pentagramm
A csúcsával lefelé néző pentagramma a sátáncsillag. A fekete mágia jele, illetve Baphomet-szimbólum (Gyakran ötvözik is), valamint ember-ellenes jel. Az a pentagram, amelynek a csúcsa felfelé néz, az az embert szimbolizálja, valamint a fehér mágia jele. Egyébként természetesen egyik sem tiltott. A fordított kereszt sem sátánista jelkép eredetileg, hanem nagyon is keresztényi. Valamelyik szentet(Szent Pétert) keresztre akarták feszíteni a rómaiak, ő pedig azt kérte, feszítsék meg fejjel lefelé, mert nem méltó rá, hogy Jézushoz hasonló módon haljon meg. Így aztán fordítva helyezték a keresztre, és a fordított kereszt ennek a szentnek a jelképe lett. Néha még pápai beszédeken is lehet látni a háttérben.

|